MTBO

Mały słowniczek MTBO dla wszystkich początkujących 🙂

DSC_1214 (3)KARTA KONTROLNA – coś, czego nie należy zgubić! To kartonik z numerami odpowiadającymi numerom punktów kontrolnych, służący do potwierdzania swojej obecności na tych punktach. Kartę najlepiej dobrze schować (np. do mapnika) lub wozić zawieszoną na szyi (np. na smyczy).

DSC_1180

KOD LAMPIONU – jeżeli na lampionie nie ma perforatora, może być na nim zapisany kod, który trzeba przepisać na kartę. Najczęściej jest to kilka liter i cyfr, np. JB13.

KOMPAS – przydatne urządzenie, zawsze wskazujące północ 🙂 Pomaga zorientować się w którą stronę należy jechać do punktu.

 

DSC_1202LAMPION – pomarańczowo – białe oznaczenie punktu kontrolnego. Lampion może być uszytym z materiału sześcianem lub kartką A4 na drzewie. Przy każdym lampionie powinien znajdować się perforator (trzeba przedziurkować nim kartę kontrolną w odpowiednim miejscu) lub kod (który musicie przepisać na kartę). Numer lampionu (punktu kontrolnego) znajdziecie na mapie.

LICZENIE WYNIKÓW – w MTBO obowiązują dwie szkoły liczenia wyników:

  1. przede wszystkim liczy się ilość zaliczonych punktów kontrolnych, a dopiero potem czas przejazdu. Wynik zapisywany jest w ten sposób: 19 pkt, czas: 5:10:12
  2. niezaliczone punkty kontrolne zamieniane są na karne minuty – liczy się czas przejazdu wraz z karnymi minutami. Wynik ostateczny jest tylko czasem, np. 13:09:18

LIMIT METY – czas, po upłynięciu którego naliczane są kary za spóźnienie lub zawodnik nie zostaje sklasyfikowany. Krótko mówiąc to moment, w którym meta zostaje „zamknięta”. Lepiej przyjechać wcześniej 🙂

mapaMAPNIK – mocowana na kierownicy podkładka pod mapę, zabezpieczająca ją przed zniszczeniem i zamoknięciem. Umożliwia bieżące kontrolowanie drogi na mapie, bez przerywania jazdy.

MTBO – połączenie skrótu MTB (mountain biking) i Orienteering (jazda na orientację). Czyli jazda rowerem na orientację.

DSC_1215 (3)PERFORATOR – czyli trochę zmutowany dziurkacz, zostawiający w karcie kontrolnej od 1 do 9 dziurek w różnym układzie. Wykorzystacie go do potwierdzenia swojej obecności na punkcie, podbijając kartę kontrolną. Jeżeli na punkcie nie ma perforatora – dzwońce do biura imprezy. Widocznie komuś z miejscowych się spodobał…

PĘTLA – niektóre zawody składają się z pętli. Oznacza to, że najpierw dostaje się jedną mapę, a po powrocie do bazy i oddaniu karty kontrolnej z pierwszej części – drugą. Oczywiście można zaliczać punkty tylko z tej pętli na której się akurat jest. Czasami warunkiem otrzymania drugiej mapy jest zaliczenie kompletu punktów na pierwszej pętli. Pętle mogą się pokrywać lub prowadzić po innych terenach.

PRZELOT – odległość (droga) między jednym, a drugim punktem kontrolnym.

PUCHAR POLSKI W MARATONACH ROWEROWYCH NA ORIENTACJĘ – cykl imprez organizowanych przez różne stowarzyszenia, których wyniki zaliczają się do jednej „klasyfikacji generalnej”. Obowiązują kategorie K open i M open. Więcej o pucharze –KLIK.

PUNKT KONTROLNY – miejsce do którego należy dotrzeć w celu podbicia karty kontrolnej. Na mapie, którą otrzymujecie na starcie, punkty kontrolne są oznaczane kółkami – punkt powinien się znajdować dokładnie w centrum kółka. Numer punktu podany jest obok kółka, a jego opis na osobnej kartce lub z boku mapy.

PUNKT STOWARZYSZONY – (stosowany na wybranych rajdach) fałszywy punkt kontrolny, który udaje ten prawdziwy :). Ustawiany jest zazwyczaj w bezpośredniej okolicy tego właściwego (o obrębie kilkuset metrów) i ma za zadanie zmylić uczestników. Podbicie punktu stowarzyszonego zamiast tego właściwego zazwyczaj skutkuje gorszym wynikiem (otrzymuje się punkty karne)

SCORELAUF – zasada zaliczania punktów w dowolnej kolejności.

SKALA MAPY – informuje o tym ile centymetrów w terenie odpowiada odległości 1 cm na mapie. Warto sprawdzić to przed wyjazdem na trasę – liczenie odległości bywa pomocne w szukaniu punktów i dróg.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s